ePUAP – koniec ze staniem w urzędowych kolejkach?

0

ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, to elektroniczna platforma online umożliwiająca kontakt przedsiębiorców jak i osób fizycznych z jednostkami administracji publicznej. W praktyce oznacza to, że każdy kto posiada konto w ePUAP może załatwić sprawy w Urzędzie Stanu Cywilnego, Urzędzie Pracy, ZUS lub w urzędzie gminy nie wychodząc z domu (lub pracy).

Korzystanie z platformy jest bezpieczne i darmowe, umożliwia ona załatwienie spraw w urzędach, odbieranie i wysyłanie korespondencji urzędowej oraz sprawdzanie na bieżąco statusów wniosków.

Co ważne, wszystkie pisma, które wyślemy lub odbierzemy mają elektroniczną wersję awizo: urzędowe poświadczenie odbioru – UPO.

 

Co można załatwić dzięki ePUAP?

Instytucji, które udostępniają swoje usługi platformie ePUAP jest coraz więcej, są to m.in.:

  • Urząd Stanu Cywilnego (USC) – zgłoszenie narodzin dziecka, uzyskanie odpisów aktów zgonu, urodzenia i małżeństwa
  • Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) – odbiór Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)
  • Urząd Pracy (UP) – rejestracja osoby bezrobotnej, dostęp do szkoleń
  • Krajowy Rejestr Karny (KRK) – pobranie zaświadczenia o niekaralności
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) – sprawdzanie ubezpieczenia, emerytury, zwolnień lekarskich i składek
  • Samorządy i urzędy gminy – becikowe, dopisanie do spisu wyborców
  • Urząd Skarbowy (US) – sprawdzanie rozliczenia podatkowego, zgłoszenie darowizny
  • Rejestr PESEL
  • Rejestr Dowodów Osobistych
  • Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej REGON
  • Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK)
  • Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych (CEWiUDP)
  • Krajowy Rejestr Urzędowy Podziału Terytorialnego Kraju (TERYT)
  • Inne – rejestracja działalności gospodarczej, wniosek o Kartę Dużej Rodziny

 

Kto może założyć konto?

Z usługi może skorzystać każdy, kto spełnia trzy podstawowe warunki:

Profil Zaufany ma na celu potwierdzenie tożsamości osoby korzystającej z ePUAP, dzięki temu eliminowane jest ryzyko “kradzieży” konta.

 

Gdzie można założyć Profil Zaufany?

Profil Zaufany to sposób na potwierdzenie swojej tożsamości w Internecie, jest to podpis elektroniczny umożliwiający podpisywanie podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych. Założenie Profilu Zaufanego jest całkowicie bezpłatne.

Obecnie taką możliwość online zapewnia dziesięć instytucji w Polsce:

  • Bank Millennium 
  • mBank 
  • ING Bank Śląski
  • Santander Bank Polska
  • Alior Bank
  • PKO Bank Polski
  • Bank Pekao
  • Inteligo
  • T-Mobile Usługi Bankowe
  • Platforma Envelo – Poczta Polska Usługi Cyfrowe Sp. z o.o.

Dowiedz się więcej o Profilu Zaufanym.

 

Jak korzystać z ePUAP?

Autorzy rozwiązania dopilnowali aby było to maksymalnie proste, wystarczy zalogować się na swoje konto, wybrać interesujący wątek i wypełnić wymagane formularze, na końcu trzeba złożyć podpis elektroniczny Profilem Zaufanym i wysłać wniosek.

Platforma ePUAP bez dwóch zdań ułatwia komunikację obywateli z jednostkami administracji publicznej. Największą zaletą oprócz konieczności stania w kolejkach jest absolutna dowolność kiedy użytkownik kontaktuje się z wybraną instytucją, nie musi się ograniczać do godzin pracy wybranego urzędu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here